Er Hanne Boel tilbage? Næh, hun har aldrig været væk.
Efter otte år som prorektor og professor ved Musikkonservatoriet i København er Hanne Boel klar med et nyt album ”Between Dark and Daylight”. Om dette og meget andet taler hun med Jan Eriksen i denne podcast.
Efter at i primo 80erne at have sat jord, vind og ild i bevægelse på spillestedet Montmartre og resten af landet med bandet Blast, brød hun nærmest som ud af intet igennem med soloalbummet ”Black Wolf”. I dag er hun den kvindelige danske kunstner, der har solgt flest plader – 2,5 mio. Ikke mindst i Norge, hvor hun stadig turnerer intenst.
Ingen troede på pladen, der blev trykt i det mindst mulige oplag, 3.000. eks. Hun fik at vide, at projektet var ‘No Go’. Den endte med at sælge 160.000 eks., og historien om Danmarks soul-dronning og hits som ”Talk it Out” og ”Son of a Preacherman” tog sin begyndelse.
Siden har hun været omkring flere eksperimenter, bl.a. med Martin Hall – “Han og jeg grinede meget af, at jeg var divaen. Men det var ham, der opførte sig som divaen”.
Hanne og Jan taler om tiden, hvor hun blev en tilføjelse til begrebet Anne, Sanne og Lis. Og hvorfor er det egentlig, at der aldrig rigtig kom ligestilling i rockbranchen.
Om den massivt digitale lyd af firserne i rockmusikken – herunder hendes egen – egentlig er så fed, som mange tror, de husker.
Om hendes erfaringer med jazzscenen, der godt kunne bruge noget mere professionalisme.
Og de er omkring Hannes anden hjemby Napoli. Og byens fodboldhold – og selvfølgelig ham der argentineren, der spillede med nr. 10.
Vært: Jan Eriksen
Producer: Peter Rubek Nielsen
Foto: Søren Rønholdt